Datová komunikace ISO 11992/2 & 11992/3
Tyto systémy jsou určeny k dalšímu usnadnění používání, účinnosti a bezpečnosti vozidla.
Sběrnice CAN
Datová sběrnice CAN je v principu distribuční síť různých elektronických signálů. Impulsní digitální signály představují kódované zprávy. Ty mohou vysílat, přijímat a zpracovávat všechny systémy, připojené k síti. Každý systém přejímá od sítě informace, které požaduje. Signál, generovaný jedním systémem, tak mohou využívat jiné systémy. Navíc, každá síť sestává ze dvou linek: CAN-H (high = vysoké) a CAN-L (low = nízké). Vodiče těchto dvou linek jsou zkrouceny (bez stínění), aby se zamezilo magnetickému ovlivňování mezi těmito vodiči a zvenčí. Instalace CAN je proto vždy rozeznatelná podle zkroucení a barvy.
V automobilovém průmyslu platí tyto celosvětové standardy pro komunikaci (kódovanými zprávami) mezi elektronickými systémy:
SAE J1939/21 (Society of Automotive Engineers) - kabeláž + síť
SAE J1939/71 (Society of Automotive Engineers) - zprávy + zpracování protokolu
ISO 11898 je evropský ekvivalent normy SAE J1939. DAF se rozhodl pro aplikaci protokolu 250kB CAN 2.0B.
Mimoto existuje další připojení CAN pro systém EBS, které funguje podle normy ISO 11992.
Tyto mezinárodní dohody jsou dodržovány i u DAF. Pro výrobce nástaveb existuje další možnost používání stávající sítě CAN. Jednou z těchto systémových možností je ISO 11992/3 CANbus. Aplikace jsou závislé na standardizaci protokolu.
Užitečné informace
Informace o protokolech na webových stránkách organizace ISO (International Standards Organisation) na adrese
www.iso.org.
Popis struktury Controller Area Network (CAN) na adrese
hw.czPopis normy SAE J1939 , která je stejné jako ISO 11992 na
wiki